tisdag 2 september 2008

Westmalle Dubbel

Westmalle är ett trappistöl som bryggs i klostret Onze-Lieve-Vrouw van het Heilig Hart, i norra Belgien. Klostret tillhör sedan 1836 trappistorden och dess bryggeri är det största bland de sju kloster som har tillstånd att brygga trappistöl.
Till Bryggningen avvändes tre olika maltsorter, humle av sorterna fuggles, styrian goldings, hallertau, saaz, och amerikansk humle från Yakima Valley.

Ölet Doftar lite som ett nybakat mörkt bröd med torkad frukt i, toner av julmust och
en lite sötbitter arom av choklad och kola är fin och bidrar positivt till upplevelsen.

Det första smakupplevelsen av ölet är den ganska höga syran, de pyttesmå bubblorna den fina avrundade bäskan och smaken, som för tankarna till mörkt bröd och brödsirap. man får en sötfruktig känsla i munnen med som påminner om julmust.

Öl du är inte fullt så kraftig som en dubbel kan vara, du är den sällan intressanta medelvägen som oftast blir allra mest omtyckt av massan, jag respekterat dig.

88p

Inga kommentarer: